Nieuw btw-nummer voor eenmanszaak

Door: Arnaud Korthouwer

Datum: 16 oktober 19

Voor 1 januari 2020 krijgen alle eenmanszaken in Nederland een nieuw btw-nummer. Het nieuwe btw-nummer is niet langer meer gekoppeld aan het Burgerservicenummer. Wij vertellen jou alles wat je hierover moet weten.

Het btw-nummer

Er zijn op dit moment ongeveer 1,3 miljoen eenmanszaken in Nederland. Iedere ondernemer die zich inschrijft bij de Kamer van Koophandel als eenmanszaak krijgt een btw-nummer. Het huidige btw-nummer is het Burgerservicenummer met daaraan toegevoegd ‘BO1’. Het btw-nummer wordt onder andere vermeld op facturen en de website.

Waarom een nieuw nummer?

Het Burgerservicenummer is een vertrouwelijk persoonsnummer bestemd voor communicatie tussen burger en overheid en zou niet openbaar moeten worden gemaakt, zo stelt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Iedereen kan via de website of facturen de persoonlijke BSN achterhalen, dit maakt ondernemers kwetsbaar voor identiteitsfraude.

Het nieuwe btw-nummer

Vanaf 1 januari 2020 moet het nieuwe btw-nummer (btw-id) worden gebruikt op facturen, de website, bij intracommunautaire transacties en andere transacties op basis van EU-regelgeving. Pas daarom voor 1 januari 2020 jouw btw-nummer aan in de administratie. Het nieuwe btw-id bestaat uit 14 tekens: landcode NL, 9 cijfers, de letter ‘B’ en een controlegetal van 2 cijfers.

Omzetbelastingnummer

Het oude btw-nummer wordt uitsluitend nog gebruikt voor de communicatie met de Belastingdienst. Vanaf 2020 krijgt dit nummer de naam omzetbelastingnummer.

Wat moet u doen?

Wie een eenmanszaak geeft, hoeft nu al het btw-nummer niet meer op de website te vermelden. Formeel moet dit eigenlijk wel, maar De Autoriteit Consument en Markt geeft momenteel geen prioriteit aan de handhaving hierop.

Wanneer je het nieuwe btw-nummer van de Belastingdienst hebt ontvangen, moeten klanten en leveranciers hierover worden geïnformeerd. Dit is al helemaal belangrijk als je handelt met klanten die over de grens in Europa zijn gevestigd. Zowel klanten als het eigen bedrijf kunnen namelijk in de problemen komen als het oude nummer na 1 januari 2020 wordt gebruikt en de administratie daardoor niet klopt.

Het nieuwe btw-identificatienummer gebruik je dus pas vanaf 1 januari 2020. Tot die tijd zijn eenmanszaken verplicht het oude btw-nummer te gebruiken.

Wil je meer weten over het nieuwe btw-nummer voor eenmanszaken of wil je hulp bij jouw administratie? Het Rekenlokaal helpt je hier graag bij. Neem contact met ons op via het contactformulier of bel naar 072 – 20 13 036.

Nieuw btw-nummer voor eenmanszaak