Starten als horecaondernemer

Door: Arnaud Korthouwer

Datum: 02 oktober 19

Een eigen horecaonderneming starten, dat is waar veel mensen van dromen. Er zijn wel een aantal stappen die je moet ondernemen voor je een horecaonderneming kunt starten. Om je een beetje wegwijs te maken hebben wij een handige checklist gemaakt. Dit zijn de belangrijkste stappen:

Stap 1. Bepaal de rechtsvorm

Iedere rechtsvorm heeft zo zijn voor- en nadelen. Het hangt af van jouw onderneming wat de meest geschikte vorm is. Een onderneming heeft altijd 1 van de volgende rechtsvormen:

Rechtsvorm zonder rechtspersoonlijkheid
Een rechtsvorm zonder rechtspersoonlijkheid, waarbij je met uw privévermogen aansprakelijk bent voor de schulden van jouw bedrijf. Rechtsvormen zonder rechtspersoonlijkheid zijn:

  • Eenmanszaak
  • Vennootschap Onder Firma (VOF)
  • Commanditaire Vennootschap (CV)

Rechtsvormen net rechtspersoonlijkheid
Een rechtsvorm met rechtspersoonlijkheid, waarbij je meestal niet met privévermogen aansprakelijk bent voor de schulden van jouw bedrijf. Rechtsvormen met rechtspersoonlijkheid zijn:

  • Besloten vennootschap
  • Naamloze vennootschap
  • Coöperatie en onderlinge waarborgmaatschappij
  • Stichting

Stap 2. KvK en de Belastingdienst

Het is verplicht om je als bedrijf in te schrijven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Doe dit uiterlijk een week na de start, het liefst natuurlijk veel eerder want een goede voorbereiding is het halve werk. Het inschrijven kost eenmalig €50,-. Na de inschrijving zal de Kamer van Koophandel jouw gegevens automatisch doorgeven aan de Belastingdienst.

Stap 3. Wet- en regelgeving

In de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) staat de gemeentelijke regelgeving op het gebied van openbare orde en veiligheid. Dit verschilt natuurlijk per gemeente. Ook staat in de APV wanneer bedrijven jouw zaak mogen bevoorraden. Verschillende documenten moeten op verschillende momenten worden aangeleverd. In de APV van jouw gemeente staat wat je nodig hebt.

Stap 4. Bestemming van jouw horecaonderneming

Denk goed na over de bestemming van jouw horecaonderneming. Check of de gemeente een bestemmingsplan heeft of dat er bijvoorbeeld een omgevingsvergunning nodig is. Wanneer je iets aan het pand gaat verbouwen of renoveren moet je hiervoor een vergunning aanvragen. Je kunt alles over de bestemming navragen bij de gemeente.

Stap 5. Schrijf je in bij de NVWA

Als horecaondernemer werk je met voedselwaren. Daarom moet je het bedrijf inschrijven als levensmiddelenbedrijf bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.

Stap 6. Hygiënecode

Hygiëne is erg belangrijk in de horeca. Daarom moet je als horecaondernemer beschikken over een HACCP-plan of kunnen aantonen dat je een goedgekeurde hygiënecode volgen. Voor het bereiden van eet- en drinkwaren gelden strikte regels waar jij je als horecaondernemer aan moet houden.

Stap 7. Drank- horeca- en terrasvergunning

Als je alcoholhoudende dranken wil schenken moet je een Drank- en Horecavergunning hebben. Je moet een nieuwe vergunning aanvragen als de inrichting van de zaak (bouwtechnisch) wijzigt of de op de vergunning vermelde leidinggevende wijzigt. De leidinggevende moet minimaal 21 zijn. Om op de vergunning te staan, is er een SVH-verklaring Sociale Hygiëne nodig. Deze eis geldt ook voor alle eigenaren van het bedrijf.

Als je een terras wil plaatsen op het terrein, zul je in veel gevallen eerst een terrasvergunning bij de gemeente moeten aanvragen.

Stap 8. Verzekeringen afsluiten

Verzekering zijn niet geheel onbelangrijk. Veelvoorkomende verzekering in de horeca zijn:

  • Bedrijfsaansprakelijkheid
  • Arbeidsongeschiktheid
  • Rechtsbijstand
  • Ziektekosten
  • Pensioenverzekering
  • Goederen- en inventarisverzekering
  • Gebouwenverzekering

Stap 9. Administratie bijhouden

Als ondernemer moet je aan wettelijke verplichtingen voldoen en hierbij is administratie onmisbaar. Belastingaangifte is natuurlijk gebaseerd op jouw administratie. Met een goede administratie heb je als startende ondernemer veel mogelijkheden om aanspraak op voordelige regelingen te doen

Het volgende moet worden bijgehouden qua administratie;

  • Gewerkte uren van personeel
  • Uw gewerkte uren
  • Facturen
  • Transactieoverzichten
  • Reisadministratie
  • Contracten
  • Kasadministratie

Jouw eigen horecaonderneming

Wil je graag hulp met de administratie van jouw horecaonderneming? Het Rekenlokaal helpt je hier graag bij. Neem contact met ons op via het contactformulier of bel naar 072 – 20 13 036.

Starten als horecaondernemer