Voordelen van digitale facturen

Datum: 18 mei 20

Steeds vaker kiezen mensen ervoor om de papieren factuur te vervangen door een digitale factuur. Een digitale factuur maakt het een stuk makkelijk om deze te verwerken. Wat zijn de voordelen van een digitale factuur, hoe stel je deze op en waar moet het aan voldoen? Wij leggen het uit.

Waar moet een digitale factuur aan voldoen?

Een digitale factuur is een factuur die je digitaal kunt inzien, versturen en verwerken. Het moet aan dezelfde eisen voldoen als een papieren factuur en minstens de volgende gegevens bevatten:

  • Bedrijfsgegevens van de klant en jou
  • KVK-nummer
  • Btw-identificatienummer
  • Factuurdatum
  • Uniek factuurnummer
  • Wat je hebt geleverd en de hoeveelheid
  • Prijzen, inclusief en exclusief btw

Voordelen van een digitale factuur

Ben jij nog niet overgestapt op digitaal factureren? Wij geven je de voordelen hiervan.

Tijd
Het maken van een digitale factuur vergt minder tijd van het maken van een papieren factuur. Een digitale factuur maak je in een factuurprogramma. Hierdoor staat alles netjes en goed. Je vult snel en gemakkelijk alle gegevens in. Daarnaast kun je eenvoudig herhaalfacturen automatisch laten versturen. Dat scheelt jou weer werk!

Sneller betaald
Wanneer je een digitale factuur maakt in een factuurprogramma kun je een betaalknop toevoegen. Hier kan de ontvanger op klikken en direct de factuur betalen. Dankzij dit gebruiksgemak is de drempel lager en worden betalingen sneller voldaan.

Eenvoudig verwerken
Handmatig transacties verwerken kost veel tijd. Met een digitale factuur gaat dit sneller. Je kunt een bankkoppeling maken in jouw factuurprogramma en zo transacties uploaden. Het programma zet de facturen automatisch op betaald, waardoor jij direct ziet welke facturen er nog open staan.

Inzicht
Digitale facturen bieden meer inzicht. Je ziet precies wat je binnen hebt gekregen en wat er nog open staat. In veel factuurprogramma’s is het mogelijk om jouw bonnetjes te verzamelen. Hierdoor heb je een compleet overzicht van jouw inkomsten en uitgaven, wat weer handig is voor de btw-aangifte.

Makkelijk deelbaar
De boekhouder heeft ook baat bij digitale facturen. Deze kun jij gemakkelijk delen en verwerken, wat de boekhouder een hoop werk scheelt. Je bespaart dus op kosten van de boekhouder.

Hoe maak ik een digitale factuur?

Er bestaan diverse programma’s waarmee je digitale facturen kunt maken. Het Rekenlokaal adviseert je graag over het juiste programma en hoe je dit goed opzet. Heb je het eenmaal goed lopen? Dan helpt het Rekenlokaal je graag met een goede administratie, zodat jij alles helemaal goed op orde hebt! Neem voor meer informatie contact met ons op.

Voordelen van digitale facturen